سفارش تبلیغ
صبا ویژن

PGWP یا ویزای اجازه کار بعد از فراغت تحصیلی چیست؟

 PGWP یا ویزای اجازه کار بعد از فراغت تحصیلی چیست؟

 PGWP مخفف واژه post-graduation work permit یا اجازه کار بعد از فارغ‌التحصیلی درواقع یک ویژگی خاص برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مؤسسات مورد تائید اداره مهاجرت به کانادا است. این افراد می‌توانند بعد از اتمام تحصیل و ویزای تحصیلی خود ویزایی تحت عنوان، ویزای اجازه کار بعد از فراغت از تحصیل، دریافت نمایند. ویزای اجازه کار بعد از فراغت از تحصیل برای مهاجرت به کانادا، مجوزی حداکثر 3 ساله برای کار تمام‌وقت در کانادا است. این ویزا به فارغ‌التحصیلان بالاتر از مقطع دیپلم اجازه می‌دهد تا در کانادا بمانند و سابقه کار کانادایی به دست آورند.

سپس سابقه کاری که در این دوره به دست می‌آورند این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا برای اقامت دائم از طریق Canadian Experience Class CEC یا همان تجربه کانادایی اقدام نمایند. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی مؤسسات مذکور (participating Canadian post-secondary institution)، می‌توانند یک مجوز کار باز open work permit سه‌ساله اخذ نمایند. این مجوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای هر یک از کارفرمایان کانادا در هر حوزه‌ای کار کنند. این نوع مجوزها متقاضی را محدود به یک کارفرمای خاص نمی‌کنند. همچنین داشتن پیشنهاد شغلی (Job offer) برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در زمان درخواست مجوز کار الزامی نیست.

شرایط اخذ ویزای اجازه کار بعد از فراغت از تحصیل

دوره تحصیلی تمام‌وقت بیش از 8 ماه را به اتمام رسانده باشید و دریکی از مؤسسات و دانشگاهی زیر فارغ‌التحصیل شده باشید:

مدارس دولتی پس از دبیرستان، مانند کالج، دانشکده / دانشگاه فنی و مهندسی / CEGEP در کبک

مدارس دولتی خصوصی که تحت قوانین مشابه با مدارس دولتی فعالیت می‌نمایند. (در حال حاضر فقط برای برخی از مؤسسات خصوصی پس از دوره متوسطه در کبک)

مدارس دولتی خصوصی یا متوسطه (در کبک) که برنامه‌های واجد شرایط 900 ساعت و یا بیشتر را ارائه می‌دهد و منجر به تحصیل در رشته‌های تحصیلی (DEP) یا ادار? رسمی حرفه‌ای (ASP)

مدرسه خصوصی کانادایی که می‌تواند طبق قوانین استانی (به‌عنوان‌مثال، لیسانس، مدرک کارشناسی یا مدرک کارشناسی) را به‌طور قانونی اعطا کند، اما فقط اگر شما در یک برنامه تحصیلی ثبت‌نام کرده‌اید که به درجه‌ای که توسط استان تائید شده باشد.

باید برای ورک پرمیت در فاصله 90 روز پس از تائید کتبی فارغ‌التحصیلی اقدام کنید. (ریزنمرات یا نامه کتبی رسمی از دانشگاه مبنی بر پایان دوره)

باید دوره خود را به پایان رسانده باشید و نامه‌ای از دانشگاه یا کالج ارائه کنید که طول دوره و کد دوره و این موضوع را که واجد شرایط برای دریافت مدرک پایان دوره هستید بیان نموده باشد.

باید در هنگام اقدام برای دریافت ورک پرمیت ویزای معتبر داشته باشید.

در چه صورت شما واجد شرایط درخواست ویزای اجازه کار بعد از فراغت از تحصیل یا PGWP نیستید؟

1-مجوز تحصیلی کمتر از هشت ماه داشته باشید.

2-تحصیل بیشتر از هشت ماه ولی به‌صورت غیر منسجم داشته باشید.

3-دریکی از دوره‌های بورسیه Canadian Commonwealth Scholarship که توسط وزارت امور خارجه کانادا Department of Foreign Affairs, Trade and Development Canada DFATD ساپورت می‌شود شرکت کرده باشید.

4-از بورسیه Government of Canada Awards Program funded by DFATD استفاده کرده باشید.

5-از بورسیه Canadian International Development Agency استفاده کرده باشید.

6-در برنامه Equal Opportunity Scholarship, Canada-Chile شرکت کرده باشید.

7-در برنامه Canada-China Scholars Exchanges Program شرکت کرده باشید.

8-در برنامه Organization of American States Fellowships Program شرکت کرده باشید.

9-دوره شما به‌صورت آنلاین باشد.

10-قبلاً ویزای اجازه کار پس از تحصیل را گرفته باشید.

پروسه اخذ ویزای اجازه کار بعد از فراغت از تحصیل در کانادا PGWP

اول: درخواست ویزای کار قبل از فارغ‌التحصیلی

متقاضی 90 روز پس از فارغ‌التحصیلی مهلت دارد تا برای اخذ PGWPP اقدام نماید. این زمان از اولین روز فارغ‌التحصیلی شروع می‌شود. نکته بسیار مهم این است که فرد باید درزمانی درخواست دهد که Study-permitt او هنوز فعال است. معمولاً دانشگاه‌ها و کالج‌ها در پایان دوره به فارغ‌التحصیلان نامه‌ای می‌دهند که در آن ذکر می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید در کانادا شروع به کارکنید. زمان دریافت این نامه بهترین زمان برای شروع ورک پرمیت است. این نکته از این نظر حائز اهمیت است که پس از فارغ‌التحصیلی دانشجو دیگر امکان کار کردن را نخواهد داشت مگر این‌که برای PGWP درخواست داده باشد.

دوم: فارغ‌التحصیلی و انتظار برای صدور ویزا

هنگامی‌که هنوز نتیجه درخواست متقاضی برای ورک پرمیت نیامده و استادی پرمیت فرد هم منقضی شده، شرایط فرد در کانادا Implied Status است. در این فاصله امکان کار برای فرد وجود داشته و کاری که انجام می‌دهید هم در برنامه تجربه کانادایی موردقبول خواهد بود.

طول مدت ویزای اجازه کار بعد از فراغت از تحصیل در کانادا

طول مدت ویزای کار حداکثر سه سال بوده و حداقل به‌اندازه طول دورهای که در کانادا درس‌خوانده‌اید. ویزای کار نمی‌تواند از ویزای تحصیل طولانی‌تر باشد. مثلاً اگر دوره فوق‌لیسانس شما دو سال بوده ویزای کار شما حداکثر دوساله خواهد بود. برای دوره‌هایی که کمتر از 8 ماه هستند ویزای کار صادر نمی‌شود. اگر بخشی از دوره در خارج از کانادا بوده و سپس به کانادا منتقل‌شده باشد درصورتی‌که مدرک از کانادا صادر شود و مدت‌زمان حضور در کانادا بیش از 8 ماه باشد واجد شرایط برای ورک پرمیت خواهد بود.

به‌طور خلاصه طول ویزای اجازه کار بعد از فراغت از تحصیل به شکل زیر است:
دوره کمتر از 8 ماه: غیرقابل‌قبول
دوره 8 ماه تا دو سال: ورک پرمیت دوساله
دوره بالای دو سال: ورک پرمیت سه‌ساله

نکته: اگر از استان کبک مدرک خود را دریافت کرده‌اید هم ممکن است واجد شرایط برای دریافت ورک پرمیت باشید. البته استان کبک شرایط مخصوص به خود را برای ویزای اقامت پس از تحصیل دارد که بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند از آن روش استفاده کنند.

*برای اطلاع کامل از PGWP یا ویزای اجازه کار بعد از فراغت تحصیلی با مشاورین فیدس تماس بگیرید*